Prosjekt til Fordypning


Sveitserstil

Sveitserstil er en stilart som foregikk fra cirka 1840 til 1920, sveitserstilen var fremherskende i nordeuropeiske trearkitektur. I løpet av denne stilen ble det bygget villaer, hotell, arbeidsboliger, stasjonsbygninger og mye mer. Karakteristisk for sveitserstilen er store takutstikk konstruktive ledd som arkitektoniske og høye grunnmurer. Det første sveitserhuset i Norge var «Grotten». Grotten ble reist av dikteren Henrik Wergeland, han bodde der fra 17.mai 1841 til 15.april 1845. Huset ble tegnet av Henrik Wergeland, huset ligger plassert i Oslo på en fjellknaus ganske nærme Slottsparken. Til å begynne med var sveitserstilshus en symmetrisk grunnplan, ofte en korsplan med veranda på midten. Etterhvert ble en asymmetrisk grunnplan og bygningsmasse mere normalt. Opprinnelig var takvinkelen ganske lav, men den ble etterhvert økt for å få loft med større romhøyde og mulighet for større vinduer som ga mer lys og luft i de forskjellige rommene.

Kjennetegn ved Sveitserstil:
-         Fremheving av byggematerialet og treets egenskaper, men ofte i form av uten pålagt listverk og tre imiterende farger.
-         Detaljert dekor med løvsagutskjæringer.
-         Høy grunnmur.
-         Stor takhøyde i de forskjellige rommene.
-         Store takutstikk som skulle beskytte de kunstferdige utskårne detaljene mot vær og vind.
-         Glassverandaer og et rikt dekorativt utvendig listverk som understrekes med kontrasterende farger.
-         Farget og mønstret glass, særlig i ytterdører og glassverandaer.
-         Konstruktive ledd som stolper, bjelker og sperrer ble fremhevet, ofte også fargemessig.
-         Ofte spir og tårn.


I Bergen ble det bygget en del trevillaer i sveitserstil rundt 1870.
Her er noen bilder av forskjellige sveitserverk:









Popart og 1960-Årene.

Vi fikk i oppgave å redigere et bilde i Photoshop slik at det så ut som et bilde fra 1960 tallet.
Jeg tok et bilde av Michael Jackson og redigerte det, her ser du prossesen



Bildet helt øverst er det originale bildet, jeg tok deretter og la på litt blåfarge slik at bildet fikk et lite blåskjær i seg, deretter gjorde jeg fargen litt mindre blå. På det siste bildet har jeg tatt og lagt på litt grønn farge, grønnfargen gjorde slik at blåfargen gikk vekk, så det ble lagt over med lilla farge i steden. Jeg ble fornøyd med bilde og syntes det minte meg om et redigert bilde fra 60-tallet.


Bukett

I dag har vi lagd bukett, det vi først startet med var å ta tynne jernstenger og surre dem med grønn teip. Etter det lagde vi 2 sirkler av 2 av jernstengene. Etter det begynte vi å dekorere med edelgran og andre blomster. Fargen grønn dominerer min bukett. Det jeg kunne gjort annerledes var å være litt mere nøyaktig på hvordan jeg satt dem sammen. Det vi lærte i dag var å lage bukett med forskjellige blomster, edelgran osv.
Her er et par bilder av den ferdiglagde buketten:






Nunofilting

I dag har vi holdt på med nunofilting, det vi først startet med var et kar med bobleplast med silke oppå, etter det rev vi opp tynn ull over og la det først vannrett så loddrett, etter det la vi p vann med grønnsåpe over og begynte og masere det ullet og silken sammen, slik at ble i ett, og satt sammen det sammen. Etter det rullet vi det sammen og klemte ut skummet som ble pga grønnsåpen. Til slutt tok vi og vasket nunofilteret slik at det såpevannet gikk ut. Var gøy å få en pause fra keramikken og få prøvd ut noe nytt.  
Her er et bilde av det ferdige produktet (nunofilting) 



Frisør

Idag har vi vært på frisørlinja på St.Hallvard videregående skole, har vært en lærerik dag. Vi har lært hvordan man vasker håret til kunden, og forskjellige teknikker på hvordan man kan sette opp hår og fikse det med forskjellige produkter som voks og hår spray. Vi ble tatt godt imot og følte at vi lærte mye av elevene som gikk her, dem var flinke til å undervise i det dem holder på med. Var også noen elver fra våres klasse og i A klassen som valgte å få klippet seg og få stripet håret av elevene som gikk på frisør linja. vi fikk også greie på hvordan man skal tørke håret til kunden med hårføner, man skulle også ta i bruk kam/børste når dette skulle bli gjort. Men som sagt har vært en lærerik dag, og har vært morsomt å få greie på hvordan det er innenfor frisør linjen. Vi lærte også  hvordan man skulle sette opp håret på flere måter, og krølle det med krølltang.


<Her er bilder fra dagen> 











Dekorasjon

Dekorasjon er å dekorere for eksempel en borddekorasjon slik vi har gjort i dag, det vi gjorde i dag var å dekorere en borddekorasjon, vi startet først med en oasis, som er en grønn stiv svamp på en måte. Jeg begynte så å stikke squarosa, buxbom og nobilis inn i oasisen. Når jeg hadde fått stikket det inn slik at oasisen ikke syntes mere, tok jeg å begynte å dekorere med disse blomstene: Gren nellik (røde små), Cymbidium orchidee, brudeslør og limonium.
Det viktigste å tenke på når man lager bordekorasjon er:
-          Form og størrelse på bordet.
-          Hvor mange personer som skal sitte ved bordet.
-          Hvilken arge det er på duk, lys og servietter.
-          Hvilken anledning bordet skal brukes.
-          Dekorasjonen bør ikke være for høy, slik at man kan se hverandre over bordet.

Det jeg har lært i dag er å dekorere en borddekorasjon med forskjellige blomster, lærte også en del nye navn på forskjellige blomster.
Materialer: oasis, squarosa, buxbom, nobilis, gren nellik, cymbidium orchidee, brudeslør og limonium.
Her er et bilde av bordkransen, bildet ble litt uklart:

Dørkrans

Jeg valgte å lage en krans man kan henge på døren hjemme, altså en dørkrans. På min dørkrans syntes jeg at fargen grønn dominerer mest på grunn av edelgranen som henger rundt. Fargen rød og hvit dominerer litt, samtidig som brunfargen på konglen og kastanjenøtter også setter litt spor. Formen på selve kransen rundt, samme form på konglen og kastanjenøttene også. Jeg valgte også å sette på 2 små gavepakker på kransen, og dem hadde formen firkantet. Satt også på en Bastkrans med en sløyfe på også en sløyfe helt øverst på kransen.
Materialer jeg har tatt i bruk: saks, ståltråd, tang, edelgran, halmkrans, buksbom, vikletråd, kongler, kastanjenøtter, kunstige julematerialer og sløyfe.
Syntes kransen ble fin, men kunne kanskje satt de forskjellige tingene jeg satt på den litt mere nøyaktig slik at det så bedre ut, det jeg kunne gjort bedre var jo å sette på dekorasjonen litt mere nøyaktig.
Kransen min symboliserer evigheten fordi den har ingen start og ingen slutt.
Hva jeg har lært i dag: Dekorere en krans, og sette på edelgran rundt kransen. Har også lært og ta i bruk forskjellige materialer.  
Bilde av dørkransen:


Farge og materialplansje

Oppdraget gikk ut på å klippe ut forskjellige farger og møbler og lime det på et A3-ark, denne oppgaven var ganske lett men var ikke like lett å finne forskjellige møbler/redskaper til andre ting. Men fikk det til slutt, måtte slite litt med å finne ut hvor jeg skulle lime det på. For var ikke den beste plassen jeg hadde på arket. Valgte også å dele møbelene var de forskjellige rommene sammen, som man kan se på bildet under:

Som man kan se ser du at jeg har valgt å ikke sette de forskjellige møblene/redskapene random rundt på arket, valgte som du ser å sette foreeksempel tingene som skulle på do sammen ved siden av hverandre, denne metodene har jeg også gjort med resten av bildet, som man kan se.

Møbleringsplan og Fargelagt møbleringsplan

Vi fikk i oppdrag å møblere en bolig eller hybelleilighet.
Jeg valgte å tegne av en skisse av en bolig som jeg ble tildelt av Randi.
Her er bilde av skissen jeg tegnet av :



Her er et bildet av hvordan den så ut etter jeg hadde fått tegnet den av på et eget ark:



Etter vi hadde fått tegnet den av var oppdraget å få fargelagt den, etter jeg hadde fått fargelagt møbelene og gulvet ferdig så den slik ut :



Burde ha valgt noen andre farger til møblene syntes jeg, pga ble kanskje litt for stor variasjon av fargene. Men ellers syntes jeg det gikk greit.

Øvelse i møbelsymboler

Vi fikk i oppdrag å lage øvelse i møbelsymboler, jeg valgte ganske enkle møbler å prøve meg ut på. Disse møblene var en treseterssofa, en dobbeltseng og et rundt bord med stoler.


Her er et bilde av de forskjellige eksemplene:



Øvelse i målestokk

Vi har jobbet med øvelse i målestokk som gikk ut på å lage målestokk 1.20, 1.50 og 1.100 på et ark. Denne oppgaven var ganske enkel men også lærerik fordi vi fikk et innblikk i hvordan det fungerer med de forskjellige målestokkene.


Her er et bilde av målestokken jeg lagde :

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar